Historie 2019-11-07T14:58:37+00:00

Historie

Zeester-Nijmegen-evacuation-of-dunkerque

Het leven aanboord was hard. Veel zwaar werk en gevaarlijke dekmachines, zoals de lieren voor het hijswerk en gieken.

Een bericht uit het Dagblad van het Noorden uit 1933 vermeld de terugkeer van de Ruja van kapiteineigenaar Fekkes in de zeesluis van Farmsum, met aanboord het stoffelijk overschot van zijn  zoontje van zeven, die tussen de lieren terecht was gekomen.

Een ander bericht uit 1931 in het Algemeen Handelsblad verhaalt de stranding van het schip met storm op Sjaelland (Denemarken).

Zeester-Nijmegen-jaren-geleden

Operation Dynamo

Zeester-Nijmegen-operation-dynamo

Na de inval in Nederland door Hitler-Duitsland, snelden veel joodse en andere Nederlanders naar de havenplaatsen en vluchtten met de kleine kustvaart naar Engeland. De kustvaarders werden onder bevel van de British Admirality geplaatst en ingezet bij de repatriëring van de Engelse en Franse troepen, die ingesloten door Duitse tanks, vastzaten op het strand bij Duinkerken.

Bij die operatie werden, naast de Franse en Britse oorlogsschepen, veel visserskotters en kustvaarders ingeschakeld, ook uit Nederland. De Nederlandse coastertjes konden door hun geringe diepgang  dichter bij de stranden komen dan de oorlogsbodems en vissersschepen. De Engelse kustvaart voer toen nog met stoommachines was te traag en te diep en had te veel bemanning nodig.

In de dagen tussen 26 mei en 4 juni worden 198.229 Britse en 139.997 Franse soldaten gered.  40.000 vooral Franse militairen, die de aftocht dekten, worden krijgsgevangen gemaakt. 4000 militairen en zeelieden sneuvelen tijdens de onophoudelijke bombardementen door de luftwaffe.